PARŞÖMEN YAPIMI
Parşomen yapımı icin elde edilen, onceden tuzlanmış oğlak ya da koyun
derileri kirlerinden arınması icin derede veya akan su altında iyice
temizlenir ve ardından bir gun suda bekletilir.
Kirlerinden iyice arınmış olan deri 3-7 gun arası, icinde %5-10
oranında sonmuş kirec solusyonu CaCO3 (kalsiyum karbonat)
bulunan havuzlarda bekletilir.
Amac, solusyonun derinin farklı katmanlarına yavaş yavaş ulaşmasıdır.
En hızlı tepkiyi epidermis tabaka verir.
Tuy uzaklaştırma işleminde kirecin kullanılması yontemi VIII.
yuzyılda Arabistan’da kullanılmış, eski Bergama parşomen yapımcıları hayvan
dışkısını veya deriyi guneşte bekletip kurutarak, yuzeyini sopayla doverek
amaca ulaşmışlardır.
Gunumuzde, ceşitli kimyasallar bu işlemi cabuklaştırmak icin
kullanılmaktadır.
Bu malzemelerden biri de halk arasında zırnık olarak bilinen
sodyum sülfürdür (Na2S).
Kirece yatırma işleminden sonra yapılan kurutma, bazen yarı işlenmiş derinin
korunması ya da son urunun daha guclu hale getirilmesi ve lif ağını
oluşturan deri liflerinin birbirine yapışmasına izin verilmesi icin
yapılır.
Bu basamak geleneksel Avrupa recetelerinde kullanılmamış ancak Tevrat
için kullanılan parşomenin kalitesini arttırmak amacıyla Musevi parşomen
yapımcıları tarafından duzenli olarak kullanılmıştır.
Yarım silindir şeklindeki ağac kirişin uzerine serilen deri, iki ucu ahşap
tutma yeri olan uzun, ic bukey kavisli yay şeklindeki kavalete
bıçağı ile tuyler sıyrılmaya başlanır.
Daha sonra deri bir kez daha hazırlanan kirec banyosunda 5 gun
kadar bekletilir.
Liflerindeki kireci notralize etmek icin yeniden suda bekletilir ve
sonrasında ayarlanabilir burgularla tamamlanmış ahşap cercevelere gererek
kazıma- inceltme işlemine gecilir.
Derinin ucları kucuk cakıllar veya yuvarlak taşlarla yumrular
oluşturulacak şekilde sicimlerle buzulur.
Sicimin diğer ucu donen burguların deliğinden gecirilerek bağlanır.
Burada dikkat edilmesi gereken derinin gerildikce tıraşlama sırasında
oluşabilecek kesikler veya oval deliklerdir.
Deriye bağlı ya da derinin icinde bulunan et, yağ v.b diğer maddeler lunellum adındaki
yuvarlak uclu bıcaklarla tıraşlanır.
Bu aşamada deri nemlidir.
Lunellum Ortacağ resimlerinde parşomen yapımcılarının en bilindik el
aleti olarak resmedilmiştir.
Bu ozel bıcak derinin her iki yuzeyini ve ozellikle ic kısmını kusursuz
bicimde tıraşlamada kullanılır.
Tıraşlama devam ettikce gergideki burgular sıkılaştırılır.
Deri tamamen kuruduğunda kazıma ve tıraşlama yeniden başlar.
Bu aşamada deri yeni bir davul gibi sıkı olur ve metal bıcağın
sesi duyulur hale gelir.
Gunumuzde bircok parşomen yapımcısı bu işlem icin modern elektrikli
zımparaları kullanmaktadırlar.
Parşomen uzerine murekkebin daha derinden nufuz etmesi icin ponza tozu
ve ponza taşı kullanılır.
Ponza kalan yağı emerek iyice temizlemesini sağlamaktadır.
Ponza ile cilalama işlemi bittikten sonra cerceve uzerine gerilen
deri, iki gun boyunca kurutulur.
Deri notrleşerek Ph 7’ye yaklaştırılır.
İstenen inceliğe gelen Parşomen burguları gevşetilerek cerceveden sokulur.
Kuru, ince ve opak gorunumlu parşomen rulo halinde saklanır.
İyi bir parşomen yumuşak, ince, kadifemsidir ve kolay kıvrılır.
Dikkat eksikliği derinin uzerinde geri donuşumu olmayan hasarlar
bırakabilir.
Burada parşomen ustasının bilgi birikimi ve el becerisi devreye
girmektedir.
Son urunun kalitesinde derinin ait olduğu hayvanın ozellikleri, yaşı,
rengi hatta ne şartlar altında yaşadığı gibi bircok faktor rol oynar.
Parşomen ustasının ozel secimleri, mesleki tecrubesi değişik turde
parşomenlerin ortaya çıkmasına neden olmaktadır.
Bu sebeple, parşomen uretimi uzmanlar tarafından bilimden ziyade bir
sanat olarak kabul edilmektedir.
Parşomen uzerine yazılacak yazı icin ceşitli murekkepler
kullanılmıştır.
Plinius’ un verdiği bilgilere gore, siyah murekkep papiruste olduğu
gibi parşomene de nufuz edemediği icin kolayca siliniyordu.
Dayanıklılığını arttırmak amacıyla içine sirke katılarak
kullanılmıştır.
IV. yuzyıldan itibaren metalden kırmızı-siyah murekkep yapılmıştır.
Murekkep balığından elde edilen sepia adı verilen mürekkep ve aşı
boyasından elde edilen kırmızı murekkep de kullanılmıştır.
Kırmızı murekkep daha cok isim ve başlıkların yazımı icin tercih
edilmiştir.
Bu aşamada ceşitli murekkep denemelerinden başarılı sonuclar
alınmıştır.
Antik duvar resimlerinin yapımında kullanılan tempera
tekniğiyle boya pigmentlerini yumurta sarısı, yumurta akı, tutkal ve
ceşitli yağları bağlayıcı olarak kullanarak hazırladığımız boyalar oldukca
başarılı olmuştur.
Parşomenin izin verdiği olcude suluboya kalemleri, guaş boyalar, akrilik
boyalar gibi gunumuz sanayisinin urunu olan boyalarla yaptığımız
calışmalar sağlıklı sonuclar vermiştir.
Suluboya calışmalarında, yer yer yağlı alanları derinin emmemesi
sonucu bazı problemlerle karşılaşılsa da parşomen uzerine kullanılan her
turlu boya malzemesi başarılı olmuştur.
Parşomen, organik bir malzeme olduğu icin bulunduğu hava koşullarından
direk etkilenmektedir.
Kalojen lifleri ısıya duyarlıdır.
Hydrotermic değişikliklere duyarlıdır ve cevresiyle iyi uyum sağlar.
Nem ve ısı değişikliğine verdiği tepkiyi en aza indirmenin tek
yolu sabit bir ısı ve nem dengesini muhafaza etmektir.
Parşomen icin ideal mikro bağıl nem %50-60 ve uygun ısı derecesi
18-22 derecedir.
Sıcaklık 40 derece ve bağıl nem % 70’i aştığında ciddi hasara uğrar.
Uygun koruma koşulları altında bin yıldan fazla kusursuz
bir şekilde bozulmadan korunabilme ozelliğine sahiptir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder